F-piiri

Suomen Lions-liitossa on yli 800 Lions-klubia, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on noin 16 800

Klubit muodostavat 14 maantieteellistä aluetta eli piiriä.

Piirit erotetaan toisistaan kirjaintunnuksella A-O (J-kirjain ei ole käytössä).

Yhdessä piirit muodostavat moninkertaispiirin, joilla on numerotunnus. Suomen tunnus on 107.

F-piirissä on 55 klubia, 1328 jäsentä. Piirimme jäsenmäärä on kevään osalta pienessä kasvussa ja klubien määrä on laskussa, mutta tavoitteena on kääntää positiiviseksi jäsen- ja klubien määrän lasku ja tavoitteena perustaa myös vuosittain uusia klubeja.

Piirissä toimii yksi Lions-organisaatioon kuuluva nuorisoklubi, leoklubi, Vaasassa.

F-Piirin tarkoituksena on toimia alueensa klubien yhdyssiteenä ja neuvovana keskuselimenä sekä tukea ja ohjata toiminnallaan klubeja ja niiden toimintaa.

Piiri toimii virallisena viestintäkanavana klubien, piirien ja liiton sekä päämajan palveluympäristössä.

Piiri valmistelee ja toimeenpanee klubien kannalta tärkeät valtakunnalliset ja kansainväliset aktiviteetit valituissa teemoissa. Piirin tärkein tehtävä on toimia yhdyssiteenä ja kouluttajana klubien virkailijoille ja jäsenistölle.

Klubit ovat Lion-järjestön selkäranka ja klubeissa tehdään pyyteetön palvelutyö paikallisesti, sekä klubit osallistuvat laajempiin kampanjoihin oman harkintansa mukaisesti tukeakseen yhteisesti valittujen tavoitteiden toteutumista.

107 F-piiriorganisaation muotona on rekisteröity yhdistys.

Piiri on jaettu neljään alueeseen, joissa kussakin 2–3 lohkoa. Lohkon muodostavat klubit, joita yhdistää maantieteellinen sijainti, pitkäaikainen hyväksi havaittu yhteistyö, kielellinen yhteenkuuluvuus tai näiden kaikkien yhdistelmä. F-piirin lohkojen koot ovat 3–10 klubia.

Kaudella 2024–25 lohko- ja aluejako on sama kuin kausilla 2022–2024.

Lohkon puheenjohtajat järjestävät kauden aikana vähintään kolme lohkon kokousta (9/2024, 11/2024, 3/2025), joissa lohkojen klubit tapaavat toisiaan. Tavoitteena on, että yksi lohkon kokouksista on alueen yhteinen ns. Suur-PNAT/Aluefoorumi.

Uusien jäsenten valmennus järjestetään lohkon kokouksissa, johon uudet jäsenet kutsutaan.

LPJ oma WA-ryhmä ja etätapaamiset

Lohkon kokouksen koolle kutsujana ja puheenjohtajana toimii lohkon puheenjohtaja. Lohkon puheenjohtaja valitaan vuoroperiaatteella lohkon klubeista.

Edellisen kauden lohkonpuheenjohtajat toimivat neuvonantajina, samoin alueen puheenjohtajina toimivat varapiirikuvernöörit 1 VDG ja 2 VDG.

Piirihallituksessa ja toimikunnissa edustajia 25 klubista (I Alue 8 klubia, II alue 4 klubia, III alue 9 klubia ja IV alue 4 klubia)